Alle informatie over de bereikbaarheid van en het parkeerbeleid in de Stad Antwerpen vind je op
Vervoer in en naar Antwerpen en Parkeren op straat | Slim naar Antwerpen.
Waarom zijn Netflix-reeksen zo verslavend? Het antwoord ligt besloten in de vroegste avonturenromans en hoe goed deze al dan niet bewaard bleven. In een interactieve workshop leren we jongeren uit het vierde tot zesde jaar secundair onderwijs verbanden leggen tussen verleden en heden. Terwijl ze creatief met oude verhalen aan de slag gaan, verwerven ze scherpe inzichten in hoe het publiek van nu wordt bespeeld.
Om te weten of het gewenste tijdslot beschikbaar is, voer het aantal deelnemers bij "Groepsgrootte (Groepsticket)" in, kies de taal van de gids en selecteer de datum.
From 07/11/2021 11:00 pm (UTC) until 31/12/2030 10:59 pm (UTC)
Waarom krijgen we nooit genoeg van heldenfilms? De wereld loopt over van de verhalen. Het is belangrijk dat we jongeren leren om kritisch en efficiënt om te gaan met al die informatie. Onze Erfgoedbibliotheek is daarvoor de uitgelezen plaats: waar anders leer je jezelf georganiseerd door karrenvrachten aan data te gaan? We staken de koppen samen met de learning designers van Oetang: een doorgewinterde organisatie uit het educatieve veld. Met deze gloednieuwe workshop willen we de informatiegeletterdheid bij jongeren stimuleren. De workshop vindt plaats in de Nottebohmzaal en in het Eekhoudkabinet, een statige zijkamer met een grote open haard – de perfecte setting om helemaal in de riddersfeer te komen.
Interactief doet leren! De opzet van deze workshop? We willen de jongeren tonen dat het erfgoed dat wij bewaren – in dit geval vijftiende- en zestiende-eeuwse ridderromans – mee aan de basis ligt van de hedendaagse verteltechnieken. Als ze hier naar buiten wandelen, weten ze wat entrelacement betekent, kunnen ze de cirkelstructuur van de hero’s journey in Hollywoodkaskrakers identificeren, snappen ze welke elementen een verhaal verslavend maken, enzovoort. Door te werken rond onze eigen collectiestukken, geven we jongeren het belang van het medium boek mee. De factoren die de verspreiding van gedrukte verhalen beïnvloeden, zijn bovendien zeer geschikt om de opkomst van de nieuwe media in het juiste perspectief te plaatsen. Tijdens deze interactieve workshop maken en brengen de jongeren zelf onder meer getekende verhalen, scenario’s en songteksten. Door hen actief te laten onderzoeken, bedenken en creëren, nemen ze de thema’s en de theorie sneller en duurzamer tot zich.
Nu binget iedereen Netflix-reeksen, vroeger verslond iedereen die kon lezen boeken. Tegelijk luisterden de mindergeletterden elke avond naar de volgende vertelling van een spannend verhaal. Entertainment veranderde enorm door de jaren, maar de achterliggende mechanismen blijven hetzelfde. De meeste ridderromans van toen zijn onbekend bij het publiek van nu, maar bevatten een schat aan vertelstrategieën die gemeengoed zijn voor hedendaagse schrijvers en scenaristen. Via deze nieuwe workshop leren digital natives om zo’n authentiek, analoog medium te situeren in het moderne audiovisuele landschap.
Praktische informatie:
Alle behaalde doelen vind je terug in deze handige spreadsheet.
Het is altijd fijn om mee te doen, niet alleen ter ondersteuning van je leerlingen, maar ook om hen bezig te zien en hen op een andere manier te leren kennen.
In principe niet, maar het kan natuurlijk geen kwaad om het onderwerp (16de-eeuwse ridderromans) en de locatie (Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience) al eens te kaderen in de lessen.
Elke leerling brengt best haar/zijn (opgeladen) smartphone of tablet mee om alle opdrachten correct te kunnen uitvoeren. Wij voorzien verder alle materiaal.
Wij gebruiken cookies om onze website en onze dienstverlening te optimaliseren.